Köpvillkor
Uppdaterat 2023-08-23
Conditions for Finland and Denmark - page down.
Leverans
Har du bråttom med din leveras finns vi här för att besvara din fråga och rådgöra leveransalternativ och leveranstider - ring, chatta eller skicka e-post.
Lagerstatus/indikator**
Indikationen som visas uppdateras löpande och visar om varan finns på lager i på webblagret eller i butik Sundsvall. Vi har olika indikationer:
- 12-48h, skickas normalt inom 12-48h (finns på lager i Sundsvall)
- Lågt lagersaldo, skickas normalt inom 12-48h (finns på lager i Sundsvall)
- 2-8 dagar** OBS: Om det är längre leveranstid än 6 arbetsdagar kommer vi maila dig ett mer exakt leveransbesked. I normala fall finns artikeln på lager hos vår leverantör, skickas normalt inom 2-8 arbetsdagar från oss beroende på om varan finns på lager i Sverige eller Europa.
- Tillfälligt slut (Beställningsbar), går att beställa. Kundtjänst kontaktar normalt dig med leveranstid inom kort.
Vi reserverar oss för fel i lagersaldo och mellanförsäljning. Om du har några frågor eller väldigt bråttom och behöver specifika leveransbesked för just den artikel du behöver är du välkommen att kontakta kundtjänst.
Leveranstid
Din order skickas normalt inom 1-8 arbetsdagar efter det att vi mottagit din beställning. Därefter tillkommer 1-2 arbetsdag för Postnord/DHL att leverera varan, långgods samt skrymmande artiklar kan innebära längre transporttid.
Observera att långhelger som exempelvis påsk kan innebära leveranstiden bli något längre då leverantörer, speditörer och lager har stängt. Beställ därför i god tid. Vissa reservdelar, sällanköpsvaror samt beställningsvaror har oftast längre leveranstid.
Beräkna ungefärlig leveranstid för Postnord med detta verktyg, postnummer som artikeln skickas från är 85350: Beräkna leveranstid genom att klicka här
Fraktavgift (inom Sverige)
Fraktavgift tillkommer. Fraktkostnaden beräknas automatiskt när en vara läggs i varukorgen. Lägger du till eller tar bort varor i varukorgen kan fraktsättet ändras beroende på antal produkter, vikt samt dess volym.
Leveranssätt
Leverans av beställda varor sker med Postnord och DHL, enstaka sändningar med Schenker. Din beställning skickas till närmaste ombud eller till din leveransadress beroende på valt fraktsätt. I samband med leverans skickas ett kollinummer till den e-postadress du angav vid beställning. Paket som överskrider en vikt av 20 kg alternativt skrymmande gods med en längd över 150 cm skickas i regel hem till dig.
Vi förbehåller oss rätten att byta transportsätt om köparen valt fel transportsätt i kassan, eller om vi av erfarenhet ser att ett skrymmande paket bör skickas med ett annat transportsätt än det köparen har valt.
Vi rekommenderar att du laddar ner Postnords App för att enkelt spåra dina paket, se ombudets öppettider mm. Allt du behöver finns sedan i din telefon. Appen finns för iPhone och Android. Ladda ner den på App Store eller Google Play.
Transportansvar
- Om varan skadas eller kommer bort under transporten från oss till dig är det vi som är ansvariga.
- Vid en eventuell retur till oss är det du som kund som är ansvarig för godset.
Transportskador/Felexpediering/Saknat gods
Om skadan är synlig ska du som kund anmäla detta direkt till ombudet vid mottagandet av försändelsen.
Då varan är överlämnad hos kund kan vi inte ta något ansvar. Vid tydliga eller stora skador rekommenderar vi er som kund att vägra att ta emot paketet. Be chauffören/ombudet göra en notering om skadan på din kopia av fraktsedeln.
Om produkten är skadad vid leveranstillfället bör detta anmälas omgående till vår kundservice samt att du som mottagre av godset gör en skadeanmälan hos respektive fraktbolag. Spara alltid emballaget för att reklamationen ska kunna hanteras korrekt. Detta är ett krav för att vi skall kunna skicka ut en ny vara till dig. En produkt som är felaktigt levererad bör anmälas snarast möjligt till Camping 4U:s kundtjänst.
För att vi ska kunna reklamera skadan gentemot speditören behöver du som kund anmäla skadat gods per omgående. Detta gäller såväl synliga som dolda transportskador och det är därför viktigt att du packar upp och kontrollerar att produkten är felfri så snart som möjligt efter mottagandet.
Om ett kolli saknas ska du omgående höra av dig till kundtjänst för eftersökning av kollit.
Ej uthämtade paket
Om vi får tillbaka paket som ej blivit uthämtade, förbehåller vi oss rätten att debitera kostnaden för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringskostnader á 249 kr.
Leveransförsening
Om vi får kännedom om leveransförseningar av din order kontaktar vi dig omgående via e-post eller telefon.
Kostnader för tilläggstjänster (Postnord)
Ändring av mottagare - Samma adress = 275 kr.
Ändring av adress - Samma mottagare = 275 kr.
Förlängd liggtid hos ombud = 275 kr.
Köp och betalning
Avtal
Avtal om köp ingås när du väljer att klicka i \"Slutför köp\" i kassan. Orderbekräftelse genereras sedan automatiskt av vår databas utan manuell översyn. Därför kan vi ha svårt att ändra eller makulera ordrar som redan är lagda. Vid eventuella felaktigheter t ex pris, leveranstid etc. förbehåller vi oss rätten att korrigera detta i efterhand. Om du inte är nöjd med vår korrigering kan du avboka din beställning utan kostnad. Campingtillbehör 4U Norden AB ingår endast avtal med myndig person (18 år).
Garanti
Privatpersoner
Vi lämnar ett (1) års garanti.
I de fall tillverkaren lämnar längre garanti följer vi det, den längre garantin framgår av förpackningen eller på medföljande garantipapper.
I övrigt följer vi konsumentköplagen samt distansavtalslagen.
Företag
30 dagar enligt köplagen, ej öppet köp eller ångerrätt.
Pris
I alla priser ingår moms.
Outletprodukter innefattas aldrig av ytterligare kampanjer, med reservation för mellanförsäljning. Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel.
Betalning
Du slutför först ditt köp i kassan och väljer därefter något av nedanstående betalsätt.
Faktura 30 dagar - privatperson
Vi erbjuder i samarbete med SVEA Bank för våra svenska privatkunder fakturabetalning med betaltid 30 dagar.
En kreditupplysning kan komma att göras mot ditt personnummer.
Fakturan och betalningsinformationen skickas med e-post. Från det att leverans av artiklarna skett är det SVEA Bank du ska vända dig till med frågor om betalning av fakturan. Du får bäst överblick genom att logga in på www.svea.se eller genom Appen Svea pay. Alternativt telefon 08-51493113, se länken för öppettider: För dig som handlat på webben | Svea Bank.
Om fakturaadress och leveransadress inte är samma behöver signatur med bank-id göras.
Vill du delbetala ska du istället välja alternativet nedan.
Räntefri delbetalning - privatperson
Tillsammans med SVEA Bank erbjuder vi dig som privatperson möjligheten att dela upp din betalning. Mer information finns här.
Kortbetalning - privatperson
Betala ditt köp med VISA eller Mastercard. Efter att du bekräftat ditt köp genom att klicka på \"Genomför köp\" i kassan anger du dina kortuppgifter för att kunna slutföra betalningen.
Transaktionen sker via 3D Secure certifierad betalväxel och med SSL-kryptering vilket innebär att ingen obehörig kan se dina uppgifter. Inga kortuppgifter hanteras eller sparas av SVEA Bank eller oss.
Vi accepterar inte kort som är utfärdade av en bank utanför Norden.
Swish - privatperson
Betala direkt via Swish. Debiteras från ditt bankkonto direkt. Öppna din Swish-app efter att du tryckt \"Genomför köp\". I alla priser ingår moms.
Företag
Vi kan erbjuda 30 dagars faktura via SVEA Bank i checkouten. Efter godkänd kreditbedömning kommer köpet genomföras mot betalning med faktura 30 dagar netto. Vid större belopp eller om vi inte godkänner kredit finns alltid möjlighet att betala mot förskottsfaktura. Har du enskild firma rekommenderar vi SVEA Bank faktura, eller betala med firmakortet.
Återbetalning
I de fall återbetalning blir aktuellt sker detta i första hand genom samma betalsätt som användes vid betalning. Användes SVEA Bank vid betalning är det via SVEA Bank återbetalningen görs när returärendet avslutats. Återbetalningen sker normalt inom några arbetsdagar från avslutat returärende.
- Kortbetalning återbetalas till kortet som användes vid köpet
- Swishbetalning återbetalas via swish till samma nummer som användes vid köpet
- Faktura för privatperson återbetalas genom att kreditnota skickas ut från SVEA Bank. Om den ursprungliga fakturan ej är betald dras kreditens belopp av och mellanskillnaden betalas in till SVEA Bank, märk betalningen med den ursprungliga fakturans OCR. Om den ursprungliga fakturan är betald kan du kontakta SVEA Bank för att få pengarna utbetalda till ditt konto. Se www.svea.se för kontaktuppgifter
- Företag som handlat med betalsätt faktura får kreditnota sänd per e-post från Camping 4U.
Ångerrätt och reklamation (Gäller ej företag)
Ångerrätt. Gäller enligt Distansavtalslagen. Du kan ångra ditt köp inom 14 dagar från mottagandet med några undantag, se nedan.
Om du ångrar ditt köp eller någon produkt från din beställning måste du låta oss veta detta inom 14 dagar efter att du mottagit de aktuella produkterna.
- Varan måste returneras i ursprungligt skick och i oskadad originalförpackning. Originalförpackning räknas som skadad om annan tejp än transparent använts eller returfraktsedel tejpats direkt på originalförpackningen. Vi ska kunna sälja varan till nästa kund utan anmärkning.
- Ångerrätt gäller inte vid köp av
- Förtält/markistält med A-mått
- Kylskåp
- Reservdelar / beställningsvaror (t.ex markiser, toaletter, kylskåp)
- Metervaror (ex. slang)
- Outletartiklar
- Batterier eller kretskort
- Följande produkter kan endast lämnas tillbaka i obruten förpackning: EBL (elektonikblock), elcentraler eller motsvarande elprodukter för installation.
- Köpesumman exklusive fraktkostnader återbetalas normalt inom 14 dagar efter det att vi återfått varan, i högsäsong kan det ta något längre tid.
- Du står för risken om produkten skadas under frakten tillbaka till oss – emballera väl.
- I de fall produkten ej är fullgott rengjord, originalemballage är skadat eller saknas, tillbehör saknas, förbrukningsmaterial är använda eller fysisk skada finnes, etc, förbehåller vi oss rätten att ta ut en avgift på minst 30% för att återställa varan till nyskick. Går varan inte att återställa till nyskick gäller inte ångerrätten.
- Ångerrätt gäller ej företag.
- Du som kund står alltid för returfrakten. Vi erbjuder köp av returfraktsedel, klicka här för länk till returfraktsedlar >>
- Bifoga alltid returblankett tillsammans med varan, returblanketten hittar du om du klickar dig in på en av returerna, klicka här för returblankett [PDF] >>
- Vill du använda Konsumentverkets officiella ångerblankett så finns den här, klicka här för ångerblankett >>
OBS! Väljer du annan frakttjänst än den vi erbjuder måste denna leverera direkt till vår returadress. Vi hämtar inte försändelser som levereras till ombud. Camping 4U kommer ej att lösa ut paket mot postförskott/efterkrav.
Returadress
Campingtillbehör 4U Norden AB
Bultgatan 20
853 50 SUNDSVALL
Om du är osäker ber vi dig att kontakta oss innan returen. E-post info@camping4u.se, Telefon 060-40200
Reklamationsrätt
Camping 4U tillämpar Konsumentköplagens reklamationsrätt vilket innebär att du har tre års reklamationsrätt efter det att du har mottagit varan. Detta förutsätter att alla skötselråd följts och att normal aktsamhet iakttagits. Vid ett reklamationsärende skall du kontakta vår Kundtjänst som vidare hjälper dig med förfarandet. Du kommer då bli ombedd att tillhandahålla bildbevis via e-post på felaktigheten/den defekt vara där felet tydligt framgår. Vid beviljad reklamation skickas en förbetald returfraktsedel ut till dig av kundtjänst.
När vi mottagit den reklamerade varan undersöks felet på nytt och därefter skickas en ny vara till dig. Du betalar således inget för den reklamerade varan eller frakten för den nya varan.
Kontakt vid reklamation: E-postadress info@camping4u.se
Sekretess & Säkerhet (GDPR)
När du lägger din beställning hos oss uppger du dina personuppgifter såsom namn, adress och telefonnummer. I de fall du väljer att betala via faktura eller delbetalning måste du även ange ditt personnummer. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja våra åtagande gentemot dig så som transport och fakturering. Detta innebär att information om dig lämnas vidare till vår partner SVEA Bank som hanterar våra betalningslösningar samt aktuell logistikpartner.
Du har rätt att få ta del av den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas. Du har alltid rätt att utan någon speciell anledning begära att informationen om dig raderas.
Cookies
Om din webbläsare är inställd på att acceptera cookies, så kommer de lagras i din webbläsare eller hårdvara fram till att dess lagringstid är till ända, eller till dess du raderar cookien själv.
Nödvändiga
Nödvändiga cookies lagrar inga uppgifter som kan kopplas till dig som person och de är inte möjliga att stänga av. De lagrar endast information om olika åtgärder du som besökare vidtar och används för webbsidans grundfunktionalitet. Om dessa cookies blockeras genom inställningar i webbläsaren kommer vissa delar av sidan inte fungera som det är tänkt.
Statistik
Dessa cookies ger oss information om hur användarupplevelsen av vår webbplats fungerar och ger oss möjlighet att jobba med förbättringar av användarvänlighet, kundservice och liknande funktioner.
Chat
Dessa cookies används för att du ska kunna kontakt oss via webbplatsens inbyggda chat.
Sociala medier
Dessa cookies används för att koppla vår webbplats till våra flöden på Facebook, Instagram, samt Google.
Personalisering/shopping
Dessa cookies används för att anpassa din upplevelse som kund i vår butik, t.ex köphistorik och navigeringshistorik.
Tvist
Klagomål eller synpunkter avseende Campingtillbehör 4U Norden AB:s tjänster eller produkter bör meddelas till kundservice via e-post eller telefon.
E-postadress: info@camping4u.se
Telefonnummer: 060-40200
Om du inte är nöjd med vår hantering av ditt ärende är du välkommen att vända dig till din lokala konsumentvägledare eller Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Vi följer alltid ARN:s rekommendationer. Hemsida https://www.arn.se elller skriv ett brev till ARN, Box 174, 101 23 Stockholm eller kontakta European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR) https://ec.europa.eu/odr.
Kontakt
Campingtillbehör 4U Norden AB
Bultgatan 20
853 50 Sundsvall
Vid frågor kontakta kundservice via e-post, telefon eller chatt
- E-postadress info@camping4u.se
- Telefon 060-40200 (öppettider se hemsidan/startsidan)
- Chatt (öppen dagtid helgfria vardagar)
Bankuppgifter
Bankgiro vid förskottsbetalning 113-4816, ange ordernummer som referens.
Vi reserverar oss för eventuella tryckfel och enstaka prisfel i tryckt material och på www.camping4u.se. Vi reserverar oss för att artiklar som visas kan utgå.
Suomi / Denmark
Campingtillbehör 4U Norden AB (Orgnr 556906-0568) is a Swedish registered company, therefore we apply Swedish laws and regulations.
- 18 years age limit
- Warranty, 1-3 years according to Consumer Purchases Act
- 2-7 days delivery
Welcome to make the payment by VISA/Mastercard.
If you have questions, do not hesitate to contact us via e-post to: info@camping4u.se
Tervetuloa meille / velkommen til os
Finland - Details for proforma invoice, payment in Euro: Bank Nordea-FI IBAN: FI83 1820 3000 0452 29 SWIFT: NDEAFIHH
Denmark - Details for proforma invoice, payment in DKK: Bank Nordea-DK IBAN: SE8595000099603408234908 SWIFT: NDEASESS
Vi reserverar oss för eventuella tryckfel och enstaka prisfel i tryckt material och på www.camping4u.se. Vi reserverar oss för att artiklar som visas kan utgå.